The autocrat of Caracas
THE ECONOMIST

Hugo Chavez tightens the state’s grip on politics and the economy

The man of many companies FOR much of the past eight months, since
suffering defeat in a referendum on changing the constitution, Hugo Chéavez
has seemed to be on the defensive. Abroad, he repaired strained relations
with Colombia’s president and with Spain’s King Juan Carlos. At home, he
backpedalled on unpopular measures, such as a new socialist educational
curriculum and a draconian intelligence law. He met local businessmen in
June and urged them to invest, in the hope that increased production would
damp inflation of over 30%. But with Mr Chavez moderation rarely lasts,
and he has now veered left again.

On July 31st he announced that the government would buy the country’s
third-biggest bank, Banco de Venezuela, owned by Spain’s Grupo
Santander. Days later, the government published 26 decrees, many of which
mimic the constitutional changes rejected in the referendum. Some of them
will further tighten the state’s stranglehold on the economy.

This has been growing stronger since Mr Chavez won a second six-year
term in an election in December 2006. Since then he has taken over the
telecoms and electricity companies, as well as other businesses (see table).
In June he told the local businessmen that he had no more nationalisations in
mind.

But Banco de Venezuela was on offer: Santander was reportedly close to
completing its sale to a local private bank. The first the bank’s managers
knew of Mr Chavez’s intention to purchase was when he announced it on
live television during a speech about education. Spain’s government, which
had hosted him in Madrid days previously, was also kept in the dark.

ARCAYA & ASOCIADOS
Centro Letonia Piso 12 Oficina 122
Avenida Principal de La Castellana - Caracas, 1060 — Venezuela
T 264 7087 - F 264 7267 - A&A@arcaya.com



Bankers have done well from Mr Chavez’s “Bolivarian Revolution”. They
have profited by arbitraging exchange controls, and from the government’s
penchant for issuing debt (despite its record oil revenues). But banks face
increasingly onerous regulations. These set interest rates, and require around
half of loans to go at subsidised rates to favoured purposes, such as farmers
and housing. Ali Rodriguez, the new finance minister, has ordered banks to
cut their holdings of some government paper, on which they are likely to
make a loss. On top of all this, growth is slowing. “What is it that Banco
Santander is seeing that makes it want to leave Venezuela when it is making
so much profit?” asked José Manuel Gonzélez, the president of the
employers’ confederation.

Mr Chavez has promised Santander a “friendly” deal. His oil wealth has
allowed him to pay for the businesses he takes over, avoiding the friction
that would be prompted by expropriation. As proliferating controls make
doing business in Venezuela harder, more firms may fall into the
government’s lap. “I don’t think this will be the last bank to end up in state
hands, and it’s going to be happening in other sectors too,” says Gustavo
Garcia of IESA, a business school.

The takeover of Banco de Venezuela will make the state the biggest banker
in the country. The president wants to turn his new acquisition, which has a
big branch network, into a “socialist bank”, which will administer social
security and welfare payments. This change of status may not be to the
liking of the bank’s workers. The government often obliges state employees
to attend political rallies, and regularly sacks those who show signs of
political dissent. Some 2m of the 6.5m Venezuelans with formal jobs are
now employed by the state.

The decrees will further increase the state’s powers, hobble opponents and
limit the scope of private enterprise. Because the opposition boycotted the
last legislative election, Mr Chavez’s supporters dominate the National
Assembly. Nevertheless, after his re-election he obtained the power to pass



laws on his own for a period of 18 months. The latest crop of decrees were
issued on the day before this power was to expire, in such a rush that their
full texts were not published until later.

Under one decree a chavista militia will become a new branch of the armed
forces. Another tightens state control over food production and distribution,
threatening those accused of hoarding with up to ten years in jail. A third
makes it easier for the government to take over private companies in general.
Another creates powerful new regional officials. They will rival state
governors, who are due to be chosen in November in an election in which
the opposition hopes to dent Mr Chavez’s near-monopoly of power.

Several of these measures violate the constitution of 1999, which Mr Chévez
himself sponsored. “Here we have no constitution, no law and the president
does exactly what he wants,” Luis Miquilena, a former ally who broke with
the president, told the Wall Street Journal. Mr Chavez says anyone who
disagrees with the new laws should complain to the supreme court. But the
court is beholden to the president. This week it upheld a decision by the
auditor-general to ban hundreds of candidates from standing in the state and
municipal elections for alleged corruption, even though none has been
convicted by the courts. The main apparent target is Leopoldo Lopez, the
opposition mayor of Chacao, a district in the capital. Opinion polls had
given him a strong chance of being elected as mayor of Caracas.

Those polls suggest that a small majority of Venezuelans still support Mr
Chavez. But voters showed in the referendum eight months ago that they do
not want his autocratic socialism. They may have to show him that once
again.



I Bolivarian business empire
Venezuelan nationalisations

Date Company Amount
announced and industry paid, $bn
Jan 07 CANTV {telecoms provider) 1.3
Electricidad de Caracas, 1.0
M3 Energy
(electrcity providers )
Feb 07 B, Chevron-Texacso, 8.7

CanocoPhillips, ENI,
Exxon-Mobil, Statoil, Total
{ofl foint-ventfures*)

Mar 08 Lacteos Los Andes 0.2
{dainy produger)
(ealco {oold stomge na
and distnibution )

Apr 08 Lafarge®, Holcim and Cemex  ng

(cerment producers )}
May 08 SIDOR (fron ond steelworks) 1.7

Jul 08 Banco de Venezuela 1.2
{financial senvices) 1.5
Sources Press reporls *Local pperations

FT FINANCIAL TIMES

World business newspaper

Venezuela's televised revolution
Mander, Benedict

Both private and state TV channels are complicit in President Hugo
Chavez's 'mediatisation’ of politics, writes Benedict Mander

At 11am on Sundays, Venezuelans turn on their television sets to watch the
most loved and hated programme in the country. Its charismatic but
controversial host holds forth about politics for hours - his record exceeds
eight - preaching and philosophising, telling personal anecdotes and giving
history lessons. He cracks jokes at one moment and flies into a rage at
another, and rails aggressively at his enemies as often as he tenderly caresses
small children and old women.


javascript:void(0)

The host is none other than Hugo Chavez, Venezuela's president, and his
weekly chat show Al6 Presidente (Hello President) on the main state
channel, Venezolana de Television (VTV), is often the most important
political event of the week. Not only is it Chavez's tool for educating and
informing the populace about the progress and aims of his so-called
Bolivarian revolution (named after the 19th-century independence hero
Simon Bolivar), and lecturing on the evils of capitalism and imperialism
(read: the US). It is also an innovative form of government, where
significant announcements are made and public policy explained, as cabinet
ministers diligently take notes in the audience. Ministers are fired and
scolded, companies nationalised, farms expropriated, hospitals and factories
inaugurated. On TV Chéavez even ordered tank battalions to the border with
Colombia, leaving some fearing war.

AlO Presidente is Chavez's direct line to the people, and the show rarely
takes place in a television studio. No, Chavez and his team travel the length
and breadth of the country, setting up a dais and presidential desk anywhere
they will fit - on a beach, at the top of a mountain, in the shadow of a giant
oil refinery or in the middle of a field with cows grazing in the background.
Adoring subjects from nearby villages come to cheer their president and
perhaps even get one of his generously distributed embraces.

But Chavez's show is only one example of the use of TV for political ends.
Another is the notorious "cad-ena", which all channels on the public
airwaves are obliged to show: it consists mainly of presidential speeches,
which can last several hours. There have been more than 1,600 since Chavez
has been president, adding up to more than 1,000 hours of airtime.

In the past 10 years, the politicisation of the media - or the "mediatisation”
of politics - has been remarkable. In fact, Chavez owes his initial rise to
fame to a brief appearance on television. After a failed coup d'état in 1992
he was allowed to announce his defeat to the nation on "cadena™ and urge
his fellow insurrectionists to throw down their arms. The formerly unheard-



of Chavez became a hero. He was democratically elected as president in
1998.

But it was not until he was on the receiving end of a coup in 2002 that the
full power and potential of television became clear to him. Opposition-
controlled private TV channels were accused of biased coverage and
encouraging the coup, and even engineering a news black-out when it
became clear there was widespread popular rejection of the coup, showing
classic movies and cartoons instead.

Ever since then, Venezuela's bombastic president has made a concerted
effort to challenge the private media by setting up multiple media outlets to
promote his self-styled socialist revolution. From just one state television
channel before 2002 there are now six, gaining its latest addition when the
government refused to renew the concession for one of the country's most
popular channels, RCTV, largely because of its alleged involvement in the
2002 coup. It was replaced with the state-funded TVes (which as
pronounced in Spanish means "you see yourself"). Another includes the
continent-wide Telesur, a 24-hour news channel set up to challenge the US-
centric news on CNN.

According to Marcelino Bisbal, who teaches communications at the Andrés
Bello Catholic University in Caracas, these public TV channels have become
instruments of the government. In a recent study of VTV, he found that news
items (intended basically to inform on the government's achievements, he
says), official or party propaganda and publicity and presidential speeches
made up more than 80 per cent of programming.

"It is used to further the aims of the president's political project, and cannot
be called a public service channel," says Mr Bisbal. Indeed, threehigh-
profile prime-time presenters have recently been elected to the 14-person
directorate of the government's United Socialist party of Venezuela. Two of
them are running for pivotal positions in the all-important regional elections



in November, one as mayor of the capital city Caracas, another as gov- ernor
of the state that contains Vene-zuela's third-largest city, Valencia.

While there is little doubt that the state channels are highly politicised, the
private TV channels, which have a far greater viewership, have traditionally
hardly been free of bias - and this is the government's main justification for
the way it uses state channels. But news coverage on private channels has
improved markedly. Of the "four horsemen of the apocalypse™, as Chavez
once described the four main private TV stations, one has since been
removed from the public airwaves (RCTV), and two have significantly toned
down their coverage since the 2002 coup and are now considered to be fairly
balanced. Only the 24-hour news channel Globovision remains openly
critical of the government - but unlike the other channels its concession is
not up for renewal any time soon.

The contrast between private and state media is perhaps the most striking
aspect of Venezuelan TV, evidence of how deeply polarised society has
become: those in favour of the revolution, and those against it. At any given
moment, while on a private channel you may find a game show or soap
opera, on state TV it is more probable someone - if not the president himself
- will be expounding enthusiastically on the virtues of the revolution.
Certainly, in Venezuela, the revolution is being televised.




	The autocrat of Caracas
	Venezuela's televised revolution

